FANDOM

Cytron, cedrat (Citrus medica L.) – gatunek roślin wieloletnich z rodziny rutowatych (Rutaceae Juss.). Prawdopodobnie pochodzi z podnóża Himalajów (północno-wschodnie Indie, północna Birma). Zależnie od odmiany osiąga około 3 metry wysokości, pokrój drzewa rozłożysty, przeważnie nieregularny. Liście zaokrąglone, kwiaty białe lub różowawe; owoce żółte, kształt i wielkość zależna od odmiany. Cytron przeważnie posiada dość długie kolce
Cytron jest najstarszym znanym gatunkiem cytrusa. Znano go już w Mezopotamii, czego dowodzą znalezione w mieście Nippur nasiona cytrona. Znalezisko datowane jest na ok. 4000 rok p.n.e., co świadczyłoby żo tym, że cytron był uprawiany już 6000 lat temu. [żródło:]
Cytron jest dość wrażliwy na mróz, dlatego nie może być uprawiany na chłodniejszych terenach. Przy hodowli należy zadbać, by nie przesuszyć rośliny, szczególnie w okresie wzrostu lub kwitnienia. Najczęściej uprawiany na Sycylii, Korsyce, Krecie, a także w niektórych rejonach Włoch, Grecji i Francji.

Cytrony wykorzystuje się do produkcji marmolad, dżemów, słodyczy, a sok jako dodatek do napojów. Popularna jest kandyzowana skórka bardziej aromatycznych odmian, np. cytrona "Ręki Buddy".

OdmianyEdytuj

Ręka Buddy (Fingered)Edytuj

Więcej zdjęć Ręki Buddy w galerii!
Rb5

dojrzały owoc

Cytron ten jest bardzo popularny w Chinach i Indiach, gdzie często przypisuje się mu znaczenie religijne ze względu na charakterystyczne owoce, które kształtem przypominają ludzką rękę. Nie jest do końca znane jego pochodzenie, przypuszcza się że odmiana ta powstała poprzez spontaniczną mutację gałęzi którejś z odmian cytrona. Wiadomo natomiast, że jest on znany od bardzo dawna, w Chinach był często opisywany już w X wieku naszej ery.

Drzewo jest niskie i dość kolczaste, pokrój nieregularny; jest bardzo wrażliwy na mróz. Owoce żółte, beznasienne (w Chinach jest znanych ok. 40 selekcji Ręki Buddy, niektóre z nich wytwarzają nasiona), intensywnie pachnące, ilość "palców" waha się od kilku (3-5) do nawet kilkudziesięciu. Nie wiadomo, od czego zależy ich ilość w owocu. Owoce mogą przyjąć formę zamkniętą lub otwartą i również nie jest to od niczego zależne. Skórka zajmuje praktycznie cały owoc, dlatego nie posiada on soczystego miąższu charakterystycznego dla cytrusów. Liście cytrona różnią się wielkością, przeważnie jednak dorastają do sporych rozmiarów. Młode pąki i gałązki intensywnie zabarwiono na czerwono, młode owoce również mogą mieć czerwonawy kolor, szczególnie przy dużych wahaniach dobowych temperatur. Kwiaty duże, nie posiadają słupka (dlatego nie wytwarzają nasion), ale w ich środku widać od razu palczastą zawiązkę owocu. Zapach kwiatów jest mniej intensywny, niż w wypadku kwiatów cytryn czy pomarańczy.

Dojrzałe owoce wykorzystuje się do produkcji marmolad, dżemów, a sok jako dodatek do wielu dań i napojów. Z aromatycznej skórki produkuje się perfumy, kosmetyki, a jej olejki eteryczne dodaje się nawet do szamponów. Kandyzowane niedojrzałe owoce wykorzystywane są do produkcji słodyczy.

CorsicanEdytuj

Więcej zdjęć cytrona Corsican w galerii![[Galeria_cytron_rekab|
Corsican1cvc

Corsican

]]

Corsican jest bardzo słodką odmianą cytrona. Owoc jest ogromny; elipsowaty lub owalny. Skórka żółta, chropowata, gruba; miąższ bladożółty, niezbyt soczysty. Drzewa niskie, rozłożyste. Liście owalne.

Hodowany głównie na Korsyce, gdzie używa się go do produkcji dżemów, marmolad i słodyczy. Sok stosuje się jako dodatek do napojów. Liście i gałązki tej odmiany poddaje się destylacji, wyodrębniając z nich olejek eteryczny Cédrat (używany do produkcji perfum).

ŹródłaEdytuj

1. http://citrusvariety.ucr.edu/citrus/citrons.html

2. http://users.kymp.net/citruspages/citrons.html

3. http://www.silive.com/homegarden/garden/index.ssf/2010/03/fragrant_citron_dates_to_ancie.html